יום רביעי, 13 ביולי 2011

הכישלון של הפיקוח על הביטוח ואגף שוק ההון

באגף שוק ההון והפיקוח על הביטוח יושבים    כלכלנים /קלקלנים ( טעות כתיב ?  מצא  ההבדלים   )שיצאו  מהאוניברסיטה העברית בד"כ בירושלים , שהיא אוניברסיטה טובה בד"כ ,  אולם באוניברסיטה לומדים תאוריות כלכליות  וכשהילדים הללו יוצאים  משערי האוניברסיטה,  אינם מבינים  כלום על החיים .......ועל עסקים    ועל  חולי  ותאונות והתבגרות וזיקנה  ותוחלת חיים . היום יושב שם  גם  פרופסור  שמדבר בצורה מאד רהוטה , אולם הוא מנותק  מהמציאות המשקית הכלכלית והביטוחית בישראל ..אינו מחובר לקרקע המציאות   או לחליפין יש לו אג'נדה שהוביא אותה מהעולם התאורטי והתאמתה לעולם המציאותי  אינה עובדת .
במשך שנים   אנשי האוצר הותיקים תמכו  בקרנות הפנסיה הותיקות  שחלקן הגיעו לפשיטת רגל  , עד שלבסוף הלאימו אותן  על מנת  שעמיתיהן לא ישארו   עם כלום ביד ולמעשה היום יש מינהלת קרנות הפנסיה,  שעומדת בראשה נציגת אוצר ממונה  שתפקידה להשגיח  על הענינים  ושהאוצר ידרש להזרים כספים לקרנות בצורה מבוקרת . השבוע פורסם  שמשרד האוצר עומד להפחית זכויות   בקרנות הותיקות ב 0.7 אחוז   לגימלאים שמקבלים   פנסית זיקנה   נכות ו שאירים  , על מנת למנוע יצירת גרעון נוסף    והסתדרות הגימלאים מוחה על כך , במקביל פורסם  פסק דין  של בית הדין האזורי לעבודה    שנותן לגימלאים שפרשו לפני 2003  אפשרותלקבלת פיצויים חודשיים   בשיעור  של אלפי שקלים בשל  שיטת חישוב  הפנסיה שלהם .
    
אח"כ  מונתה ועדת בכר  שלקחה את קופות הגמל מהבנקים והעבירה אותן לחברות הביטוח  והבנקים קיבלו מתנת   פרידה : להיות יועצים  פנסיונים של הציבור . חוץ מזה  האוצר מכר את קרנות הפנסיה החדשות  ובמקום להכניס שחקנים  זרים כמו שביבי    , שהיה שר אוצר דאז  רצה,  פקיד האוצר  המפקח דאז  ילד בן  שלוש ללא תפישה מערכתית ,   שינה התנאים במיכרז  בדקה ה 89 וקרנות    הפנסיה החדשות נמכרו  למי  , לחברות הביטוח ישראליות .

ומה יש לנו כעת , הבנקים הורחקו מהבעלות על קוםות הגמל  ועכשיו הם מייעצים עליהן וגובים דמי ייעוץ פנסיוני   וכעת    הבנקים   גם יגבו  דמי יעוץ פנסיוני  על  הפנסיה של האזרח ועל הביטוח שלו .   ומספיק שיגידו למעבידים הקטנים שזקוקים לאשראי  , שכדאי להם לקבל ייעוץפנסיוני  עבור עובדיהם   אצלם במפעל  , מי יוכל לסרב ?  איזה בעל עסק  קטן  או בינוני אינו תלוי במוצא פיו של מנהל סניף הבנק שלו ?

אותם פקידים באוצר , כשהם מסיימים תפקידם  בד"כ משתלבים בתפקידי מפתח  בחברות הביטוח הישראליות בשכר   מכובד מאד . אותם פקידים , שמו עינם על הכנסות סוכני הביטוח ,ועכשיו  כבר כמה שנים  ולאחרונה במלוא העוז ;רוצים להגביל עמלות הסוכנים בשוק הפנסיוני.

פקידוני  שוק ההון עם החשיבות העצמית הרבה שלהם  והחותמת מטעם  הריבון  כבר הפכו את ענף  קופות הגמל לענף  נכה    וכבר יצרו ריכוזיות גבוהה מאד בשוק הביטוח והפנסיה הישראלי  ויתכן שבכך הגבירו את בעירת השוק  בנדל"ן .

הייעוץ הפנסיוני הבנקאי הוא ייעוץ   הפצה בנקאי שניתן לבנקים כאתנן  למימוש החלטות ועדת בכר ,  אינו עוסק בביטוח , אינו  עמוק ויסודי  , אלא ייעוץ שטחי בשיטת הקונפקציה , עם שאלוני מחשב ובלא שיקול דעת של  יועץ פנסיוני אחראי ,  הייעוץ הפנסיוני הבנקאי , שאמור לגלגל  את עמלת  ההחתמה לבנק המייעץ  - המחתים . 
 אינני מכיר  בכירים שפונים ל ייעוץ פנסיוני  בנקאי ומקבלים ייעוץ  אובירטיבי פנסיוני איכותי מקיף .  מרבית פורשי הייעוץ הפנסיוני הבנקאי יודו  בשקט שזהו ייעוץ  קונפקציה בינוני ,
 ומה עכשיו ,  האוצר רוצה   לסלק עוד מאות מסוכני הביטוח  הפנסיוני ששרדו בענף  ומתפרנסים בכבוד מעבודתם , ומה יקרה אז ? :   סוכנויות ומשרדי ביטוח יתמוטטו ,  חלק גדול מהסוכנים הותיקים יעזבו  ומודל התגמול ה"מתוחכם " שיצרו  ילדי השמנת מאגף שוק ההון לא יוכלו  לעבור לעבוד עם חברות מתחרות  וכך   הבנקים יקבלו את הלקוחות שהסוכנים  הביאו .  ומי ייתן להם שרות ?  ...... ובאיזו רמה ?  
 אי אפשר לתת   ייעוץ פנסיוני מקיף   או ייעוץ פרישה ברמת  שרות של חברות הסלולר  או  טלפני הבנקים...........

 לאן  ו /למה מוביל כעת האוצר . .? להגברת  הריכוזיות   הבנקאית  ביטוחית במשק , יד שמאל ויד ימין באצר אינן מסונכרנות .

 3 בנקים  גדולים  4-5 חברות  ביטוח גדולות ,  שנשלטות ע"י  מעט משפחות עשירות , ששולטות  ב 3-4  קרנות פנסיה גדולות   זו לא תחרותֱ.. ......  זו הגברת הריכוזיות   במשק


 בשיחה אישית , שאלתי בכנס האחרון את הילדה המכהנת כמשנה לממונה על שוק ההון  רו"ח לי דגן ,  מה גילה והיא סרבה לענות . אני סבור שהוריה הביולוגיים  לא יפנו  אליה לייעוץ  אם יתחולל מחדש משבר  2008  בעוד שנה , כי ניסיון חיים לא רוכשים באוניברסיטה .

לא פלא  שהעצמאים חוסכים היום פחות כי לא כל העצמאים רוצים קרן פנסיה  ורבים  מהשכירים הבכירים שפורשים אינם יודעים באיזה אפיק כדאי להם לחסוך  כספם .  
 האוצר מתעתע ומזגזג בציבור ומוציא חדשות לבקרים חוזרים שונים ומשונים  והציבור מאבד אמונו באוצר .  הבלבול והמבוכה בציבור גורמת לכך שהציבור מבזבז את כספו בעוד היה צריך לחסוך אותו  להבטחת פרישתו  ולהבטחת תוחלת חיים ארוכה יותר. ומה יקרה  כאשר מחר   תהיינה ירידות חדות בשווקים ?
כמה עורכי דין יש בשוק  וכמה מומחים פנסיונים ?  כמה אנשים מבינים  את כל מורכבות התחום הפנסיוני על בוריו  ומי מהציבור כבר עוקב אחר החוזרים המטופשים והמסבכי סיבוכים  שעוסקים  ב דיני עבודה ב מיסוי  ב  פסיכולוגיה אנושית  ב סטטיסטיקה  , ב השקעות  ב ניהול  סיכונים  , ב דמי  ניהול  ב פיצויים  ב תגמולים   ב דיני נזיקין ב דיני עבודה  ב רשלנות רפואית  וב רשלנות ביטוחית    ב פרישה מוקדמת  ב פרישה  חלקית  או ב פרישה  מלאה    ל פורשים שהם עובדי מדינה ,   ל פורשים בכירים ,  ל פורשים  עצמאים  , ל פורשים שכירים .  

הריכוזיות  של ההשקעות בביטוח ב קרנות הפנסיה ו קופות הגמל  מובילה לאותן השקעות   ובסופו של יום מרבית הכסף של הציבור מתרכז בידי אותם טייקונים .   הילדים של אגף שוק ההון  ,ימצאו אצלם מחר עבודה בשכר גבוה ,

אבל בינתים............ מי יטפל בציבור ??

מי יתן ייעוץ פנסיוני אוביקטיבי   למעבידים  לעובדים ,  זה הרי ברור של חברות הביטוח כדאי היום לשלם פחות עמלות  , ושאולי  הן כבר כמה שנים דוחפות בשקט  לכאורה מהלכים  כאלה אצל פקידי האוצר ( להזכירכם  היכן יעבדו אח"כ ).

מי יטפל בפוליסה של מר  ישראלי מחדרה  .  מי יטפל בבעית הגביה של גב' כהן מפ"ת  ?  או במעבר מעבודה לעבודה של אנשי ה היי טק  ב ביטוח מנהלים  שלהם או ב קרן הפנסיה ? מי יטפל  בתביעתו של  דני  מרעננה  ל א.כ.ע      או של שולה  מכפר שמריהו    שעברה ניתוח   בבי"ח  פרטי  והשתמשה במושלם   ויש לה   ביטוח פרטי , שלא לדבר על  ירדנה  או סימונה  מדימונה  שהמעביד שלה  הפריש לה לביטוח מנהלים אבל איננה מבינה  מי נגד מי ......../. .?

הטלפנים  בני   ה -23 של חברת הביטוח    P  .. ?   או   ש ה רו"ח  לי   דגן  תתן להם  תשובות  בנייד שלה    ב  21:00    בלילה ?

סוכני הביטוח הם שומר הסף  הדואג לזכויות האזרחים   וכשהם יעלמו האזרח ישלם על כך ביוקר   אצל  עוה"ד    על מנת  לקבל הזכויות המגיעות לו  מ חברות הביטוח  , מהבנקים
האוצר   שולח את   אלפי סוכני הביטוח, המשרתים נאמנה את לקוחותיהם  לחפש עבודה חליפית    ועושה טעות   ענקית , כשיוצר ריכוזיות  מלאה בתחום הפיננסי פנסיוני  אצל  חברות הביטוח   ו הבנקים  ;
קוטג' זה כסף קטן    וגם  מוצרי החלב .........

ביטוח , פנסיה ,  פרישה, קופות גמל , קרנות השתלמות .....קופות  חסכון  , פנסית חבה  זה כסף גדול , והאוצר מושיט   אותם לבעלי ההון   הגדול לטיפול .

אתם הייתם נותנים ל חתול  לשמור על השמנת  ?

אולי  לפרופ' שריג יש מה לומר בענין ..?

כל בכירי אגף שוק ההון צריכים להתפטר  כי אינם מבינים את הנזק  הכלכלי שהם מחוללים לציבור !


ד"ר שלמה חזן

מומחה ביטוח פנסיוני  מומחה פרישה   ו יועץ סיכונים

054-6900052
www.keday.co.il    מה כדאי לי   ?  שואל מר ישראלי

רק פנסיה ירוקה  היא הפתרון הפנסיוני  לציבור

בוא  להיות שותף איתנו בחיזוקה של ישראל ובנייתה לגובה .